vrijdag 13 november 2015

vrijdag de 13 de

VRIJDAG DE DERTIENDE.
VEEL MENSEN VREZEN ONGELUK OP DEZE DAG.
MAAR WIJ ZIJN POSITIEF.
VRIJDAG DE 13 DE ZAL ONS GELUK BRENGEN.
EN DAT WAS ZO OOK.
GELUK DAT WE WEER INTEGRATIE HADDEN.
GELUK DAT HET ATELIERNAMIDDAG WAS.
ZO ZIE JE MAAR.
:-)
 
 
 

LOUISE HEEFT EEN BOEK MEE OVER DE PIRATEN EN OVER DE VIKINGEN.
FIJN DAT JE ERAAN DACHT LOUISE.
WE GAAN VOLGENDE WEEK ZEKER EENS SNUFFELEN IN JOUW BOEK.
WE MOETEN NOG VEEL ONTDEKKEN VAN DE VIKINGEN.


 
 
LUKT HET OM WAT ENGELS TE LEREN BINNEN HET THEMA VIKINGEN?
JA HOOR!
DANKJEWEL HANNAH VOOR DE HULP.
:-)
 
HALLO HIER ZIJN WE WEER.
HALLO KIKKERTJES.
WELKOM!
WAT LEGT JULIE ONS NU UIT?
 
JUF ANJA GING NAAR DE BIB EN BRACHT 24 BOEKEN MEE.
AMAI DAT MOET NOGAL EEN HOGE TOREN GEWEEST ZIJN.
DE KIKKERTJES HAALDEN EERST DE BOEKJES UIT HUN BOEKENREKJE EN VERGELEKEN HUN STAPEL MET DE STAPEL DIE JUF ANJA MEEBRACHT.
OHLA...ER WAS EEN VERSCHIL HOOR.
IN DE ENE STAPEL LAGEN MINDER BOEKEN DAN IN DE ANDERE MAAR TOCH WAS DIE STAPEL HET HOOGST.
HOE ZOU DAT KOMEN?
WETEN JULLIE DAT NIET???
ER ZAT EEN HEEL DIK BOEK TUSSEN.
VANDAAR DAT DE TOREN HOGER WAS.
 
Waw...wat een interessante uitleg kikkertjes.
Laten we dit eens uittesten met blokken.
EEN HOGE TOREN GEBOUWD MET 4 BLOKKEN

EEN LAGE TOREN GEBOUWD MET 4 BLOKKEN
'Waar zijn er het meest blokken?'
'Hoe komt het dat de ene toren dan toch hoger is?'
HET CONSERVATIEBEGRIP KWAM HIER AAN BOD.

LENNERT MERKT OP DAT JE DE TORENS EVEN HOOG KAN MAKEN DOOR 2 BLOKKEN WEG TE NEMEN.
OEI...2 BLOKKEN EN 4 BLOKKEN EN TOCH EVEN HOOG???
DE UITLEG KONDEN ZE GOED VERWOORDEN.
DIKKE PLUIM!





TERWIJL WE SUPER GOED BEZIG EN AANDACHTIG WAREN, WERKTEN WE VERDER MET DE STAVEN.
SORTEREN VAN LANG NAAR KORT.
SORTEREN VAN KORT NAAR LANG.
HOE KUNNEN WE SORTEREN?
ZE EXPERIMENTEERDEN OP TWEE VERSCHILLENDE MANIEREN.
 
WAT EEN LEERRIJK MOMENT.
NA DE SPEELTIJD ZIJN WE WEER FRIS EN MONTER OM WEER EEN LEUKE ACTIVITEIT TE BELEVEN.
JUF ANJA HAD EEN PRACHTIG BOEK MEE.
ALINE VOND HET NIETS MAGISCH HEBBEN.
ZOU ZE GELIJK GEHAD HEBBEN?
 
DE KAFT VAN HET BOEK WORDT BESPROKEN EN WE STAAN STIL BIJ DE WOORDEN: AUTEUR, ILLUSTRATOR, ...





SPANNEND!!!???




 
VISUEEL WORDT VOORGESTELD WAT HET BEGIN, MIDDEN EN EINDE VAN EEN VERHAAL IS.
EN HOE ZIT HET MET ONS BOEK???
IS ER OOK EEN BEGIN, EEN MIDDEN EN EINDE???


  
 
WE GAAN AAN DE SLAG MET HET BEGIN VAN HET VERHAAL.
'letters waaien weg'
KUNNEN WIJ WOORDEN TERUG VINDEN??
JA HOOR!!!
VEEL ZELFS!!!
ONVOORSTELBAAR!!!
MET DEZE WOORDEN ZETTEN WE DE ACTIVITEIT VOLGENDE WEEK VERDER.
BENIEUWD???
WIJ OOK HOOR!!!




 
 
ATELIER
 
VANDAAG WAS ONZE EERSTE ATELIERNAMIDDAG.
ER WAS WEER KEUZE UIT VERSCHILLENDE ACTIVITEITEN.
-koken
-versieren van de caravan
-naaien op kaarten
-naaien op placemats: de dieren uit de stad van axen
-vilten
-weven met stroken papier
-haken
 
EEN BEETJE NOSTALGIE.
WAAR IS DE TIJD DAT IK AAN EEN SCHOOLBANKJE ZAT OM EEN VAN DEZE ACTIVITEITEN UIT TE VOEREN.
VERSCHIL: DE JUF ZEI WAT WE MOESTEN MAKEN, WELKE KLEUREN WE MOESTEN GEBRUIKEN, ...
 
BIJ MIJ, IN DE ZONNEKLAS, KONDEN DE KINDEREN NAAIEN OP PLACEMATJES.
DE DIEREN UIT DE STAD VAN AXEN.
IEDEREEN KON EEN DIER EN DE KLEUREN KIEZEN.
WAT HEBBEN WE NODIG?
HOE RAAKT DIE DRAAD IN DAT OOGJE VAN DE NAALD?
OEI...DRAADJE ERUIT...HOE KUNNEN WE DAT VOORKOMEN?
HOE MAKEN WE ONZE 'STEKEN'?
'IS HET ERG ALS DE STEKEN NIET ALLEMAAL EVEN LANG ZIJN?'
TUURLIJK NIET.
HET IS EXPERIMENTEREN, ONTDEKKEN, ELKAAR HELPEN...
DIT VERLIEP NIET ALTIJD VAN EEN LEIEN DAKJE BIJ IEDEREEN.
NIET IEDEREEN HAD EVENVEEL GEDULD.
MAAR...HOEVEEL KEER IK NIET HOORDE: 'HOE LEUK'! 'IK WIL NOG NIET STOPPEN!' 'WAS DIT DE LAATSTE BEL EN IS ER NOG KORTE SPEELTIJD?'
SCHITTEREND!!!







 

ABSOLUUT NOG NIET AF, MAAR WE  HEBBEN NOG ALLE TIJD OM VERDER TE WERKEN.
 
klik maar eventjes:vrijdag de 13de
 
 



 


 
 
 


 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten